Закрити

  Авторизація

Логін
Пароль
Запам'ятати на 2 тижні?

Забули пароль?
Якщо ви незареєстровані, пройдіть реєстрацію






Останні новини
Останні новини
Чим загрожує карпатським лісам новий закон про заборону вирубки дерев?
09.12.2019р.

19 листопада президент Володимир Зеленський підписав закон, який позиціонували...

Уряд з квітня запустить онлайн-аукціони з продажу деревини
05.12.2019р.

Використання електронних сервісів покликане зменшити корупцію на ринку...

Зеленський підписав зміни до закону про карпатські ліси, але вони влаштовують не всіх
21.11.2019р.

19 листопада президент України Володимир Зеленський підписав закон, який, як...

Польша: Короїд загрожує мільйону гектарів лісів
14.11.2019р.

Директор Державних лісів Анджей Конєчни скликав спеціальну групу, яка має...

На Львівщині відбудуться додаткові аукціонні торги необробленою деревиною
13.11.2019р.

14 листопада 2019 року відбудуться додаткові аукціонні торги необробленою...



***
Опитування
Опитування
Опитування

Мораторій на вивіз кругляка хочуть відмінити, а в Ви за чи проти?

Ваш помічник
Ваш помічник
5931
16.05.2008р. |
Фарби, даровані природою

Кажуть, що екологію псує хімія. Даруйте, хімія тут ні дочого. Винувата людина, яка з потребою та й без потреби так «нахімічила», що життя стало моторошним. Тепер залишається єдиний вихід – повертатися до природи. Нині, як ніколи, зростає інтерес до екологічно безпечних матеріалів, в тому числі, до лак-фарбових, без яких не обходиться деревообробна та меблева галузі.

Технологи всього світу на підставі численних досліджень доводять: захисні засоби (особливо для внутрішнього опорядження приміщень) не повинні обмежувати природні характеристики деревини. Вона має дихати, залишатися еластичною, щоб позитивно впливати на клімат приміщення. Цим вимогам відповідають натуральні фарби на основі олії та воску. Вони і є екологічно безпечними, оскільки до їх складу не входять синтетичні матеріали, хлоровані вуглеводи, важкі метали тощо.


Екскурс у минуле

У стародавні часи, коли людина не мала уявлення про хімічні сполуки, захисно-декоративні сполуки виготовляли виключно з природної смоли викопного, рослинного та тваринного походження. Старовинні технології пройшли випробування часом: й донині вироби з деревини, покриті природними захисними матеріалами, зберігають свої якості.

Цікава річ: вивчення старовинних лаків, якими покривалися скрипки, виявило наявність у них каучукоподібних речовин. Це дає підставу для припущення, що такі майстри, як Аматі, Страдиварі, Гварнері, для кращого звучання покривали свої скрипки соком молочаю, багатим на каучук.

Донедавна кращою смолою-плівкоутворювачем для опорядження щипкових музичних інструментів вважався сандарак – рослинна смола з дерев родини кипарисових. До першої чверті двадцятого століття одним із найбільш розповсюджених плівкоутворювачів для виготовлення спиртових лаків і політур була шелак-смола біологічного походження. Шелачні матеріали застосовувалися для опорядження меблів та клавішних інструментів.

Антикварні меблі з дуба, каштана, ясена часто оброблялися восковими мастиками, які використовувалися і як самостійний покрівельний матеріал, і в якості ґрунтівок під спиртові лаки.

Однак нині композиції, в яких плівкоутворювачами слугують природні смоли, використовуються рідко – в переважно в побуті та у реставраційних роботах.

Біофарба. Що це таке?

І все ж, як мовив незабутній Остап, лід рушив, панове, тобто повернення до природних матеріалів розпочалося. Для внутрішнього опорядження дедалі активніше починають використовувати натуральні фарби, виготовлені на основі природної сировини. Іноді їх називають «біофарбами», оскільки в якості сировини для їх виготовлення використовуються рослинні смоли та олії, віск, натуральні барвники, матеріали тваринного походження та натуральні мінеральні речовини.

До складу будь-яких (синтетичних і натуральних) лаків та фарб входять три основних компоненти: пігменти, сполучні речовини і розчинник. Пігментом є кольоровий порошок, який прилипає до поверхні лише завдяки сполучній речовині. Розчинник же сприяє тому, щоб фарби не густіли й легко лягали на поверхню, а по закінченні процесу адгезії випаровується.

Традиційні лакофарбові матеріали містять купу летких органічних сполук, як-от ацетон, ксилол, толуол, етилбензол тощо. Всі вони вкрай небезпечні для здоров’я. Через легені та шкіру ця отрута потрапляє у кров, накопичується в організмі людини, викликає алергічні та інші захворювання. Однак і після випарювання розчинники завдають неабиякої шкоди: спочатку вони стають складовою міського смогу, потім піднімаються вище й руйнують озоновий шар.

Натомість біофарби виробляють на основі субстанцій природного походження: рослинної олії (лляної, соняшникової, соєвої, будякової та деяких інших); воску (карнаубового, канделінового, бджолиного тощо), рослинної смоли та пігментів. Всі ці компоненти проходять екологічну обробку і в повному складі зазначені на упаковці. Одна німецька фірма, наприклад, для виробництва фарб використовує олію від повторного вичавлення лляного насіння, вирощеного в екологічно чистих районах під постійним контролем фахівців-біологів.

Дослідження, проведені німецькими експертами, довели, що якість натуральних фарб не поступається якості синтетичних. Єдина їх відмінність у тому, що вони довше сохнуть. Однак задля досягнення екологічності житла часу не шкода.

Що новенького?

Для опорядження дерев’яного та коркового покриття розроблені спеціальні види фарби на натуральній основі, які глибоко проникають у матеріал, залишаючи пори відкритими. Дерево зберігає свою природну еластичність; завдяки відкритим порам відбувається циркуляція вологи, зменшується ймовірність набрякання та усихання. Поверхня деревини стає стійкою до стирання й отримує добрі експлуатаційні якості.

Так, розроблена спеціальна олія з твердим воском, яка надає дерев’яним поверхням водо- та брудовідштовхувальні якості. Стійкість оброблених поверхонь до впливу будь-якої рідини (вино, пиво, кава, чай, соки, молоко тощо) відповідає промисловим європейським стандартам.

Олія та віск у новому продукті перемішані хімічним, механічним та фізичним способами, тобто зв’язані на молекулярному рівні. В розробленому покритті міститься від 85 до 99% твердих частинок. Таким чином, вся речовина, що наноситься на деревину, адгезує з нею. Застосування воску зумовлено ось чим: коли на деревину наноситься тільки олія, вона може надто глибоко проникати в пори, а в поєднанні з воском глибина проникнення складає 0,2-0,3 мм.

Олійні просочки та воскові мастики.

За ступенем в’язкості розрізняють олійні просочки з великою кількістю розчинника (75% розчинника і 25% олії), середні (45% натуральної олії і 55% розчинника) та густі (90% натуральної олії і 10% розчинника). Воскові мастики поділяються на тверді (пастоподібні), рідкі на основі розчинника (скипідару) та мастики без розчинників. Нині віск виготовляють із синтетичних парафінів і натурального воску рослинного та тваринного походження з домішками проти ковзання та домішками рослинної олії.

Олійні просочки та воскові мастики використовуються як альтернатива лакового покриття, що зумовлено декількома причинами. По-перше, в паркетному та меблевому виробництвах останнім часом використовуються різноманітні екзотичні породи деревини. Відомо, що лаки погано лягають на породи, які мають у своїй структурі велику кількість олії. Навіть ґрунтівки не завжди допомагають. Тому багатьом технологам довелося заново відкривати для себе забуті технології нанесення фарб на основі олії та воску.

По-друге, відновлюється тенденція до збереження рельєфу, структури при опорядженні паркетної дошки. Людство знову відкриває для себе перевагу ходіння босоніж по рельєфній поверхні, завдяки чому масажуються стопи, а, відтак, здійснюється позитивний вплив на весь організм. Саме тому структурована масивна дошка з нерівною поверхньою стає популярною в усьому світі. Однак вона потребує особливого опорядження. Лакувати таку поверхню неможливо, адже поновлення лаку потребує шліфування, через яке зникне рельєф. Тому для структурованого покриття підлоги в якості опорядження використовують лише олійні просочки та воскові мастики.

Як працювати з олією та воском

До складу олії в невеликій кількості входять м’які високоочищені розчинники (уайт-спиріт), які не мають різкого запаху. Віск являє собою суміш натурального бджолиного воску з рослинними оліями, які не мають розчинників. Олія та віск містять приємні ароматичні домішки (цитрусову та інші). Тому при роботі з воском і олією не потрібні спеціальні засоби захисту органів дихання, а натирання та догляд можна виконувати без евакуації людей. Це дуже зручно й вважається головною перевагою перед традиційними лаками.

Рекомендується наносити олійні просочки і воскові мастики в холодному стані, оскільки існує реальна небезпека загорання олії і воску при з’єднанні з деревним порохом або матеріалом для натирання через перегрів унаслідок окиснення. При нанесенні віск та олія не повинні вступати в реакцію зі шпаклівкою й розчиняти її.

У виробництві використовують, зазвичай, олію густої та середньої в’язкості, так звану висихаючу та напіввисихаючу. Олія з великою кількістю розчинника – дуже рідка й остаточно не висихає, тому використовується в якості засобу догляду за підлогою, обробленою олією густої та середньої в’язкості. Глибоко проникаючи в деревину, рідка олія обновляє й відновлює захисні властивості просочки.
На невеликі поверхні олійну просочку можна наносити м’яким резиновим шпателем, широким пензлем або полірувальним тампоном. Олію краще наносити в одному напрямі, а розрівнювати перпендикулярно. Якість поверхні покращиться, якщо наносити олію пензлем, а розрівнювати валиком.

Щобмастики та просочки стали прозорими, їх компоненти ретельно очищають. Протягомцього процесу зникає жовтизна, а поверхня покриття не мутніє. Висока прозорість передає особливості розпилу, барвистость породи, та їх гру при потраплянні сонячного світла на поверхню. Ступінь блиску воску та оліїмо же бути матовою, шовковисто-матовою, напівматовою, напівглянцевою, глянцевою. Найпростіше доглядати за матовим або шовковисто-матовим покриттям, на поверхні якого не видно ні жиру, ні подряпин. Напівматові та глянцеві покриття підвищують презентабельність приміщення, однак потребують частого використання спеціальних засобів для чищення.

На відміну від лаків, олія та віск у більшості випадків «засмагають» деревину, тобто роблять її темнішою. Так, червоне дерево стає темно-коричневим, а породи шоколадного відтінку (палісандр, морений дуб, панга-панга) – чорного. Рожевий бук, оброблений олією, набуває теплого та приємного бежево-рожевого відтінку. Світлі породи (клен, ясен, граб, дуб) темніють незначно й виглядають так, неначе покриті лаком. Запобігти «засмаганню» можна за допомогою ґрунтівок.

Тонування. Віск та олію можна тонувати так само, як лак. Розповсюджені відтінки – слонова кістка, сріблясто-сірий, липовий, колір морської хвилі, горіх, каштан, дуб, палісандр, тик, антрацит, лосось, морений дуб тощо.

Тонування застосовується для того, щоб уникнути зміни кольору породи під впливом безбарвної олії, а також «засмагання» деревини. При цьому можливе тонування як першого, так і останнього шару.

Сумісність воску та олії. Проблему сумісності цих речовин від різних виробників вирішують наступним чином. За описом продукту визначають його хімічний склад. При цьому особливу увагу звертають на наявність розчинників. Зазвичай, продукти, які мають одинакові розчинники, – сумісні. Не варто наносити олію та віск з розчинниками на аналогічний матеріал без розчинників, бо вони можуть розчинити попередній шар покриття.


За матерілами Всеукраїнської галузевої газети "Деревообробник"
http://derevo.com.ua/

Теги та ключові фрази
природна.мінеральна.фарба., мінеральна фарба, виробництво природної фарби, розчинник для воску, виготовлення лаку для скрипок, водорозбавні фарби, пігмент для масло-воску слонова кістка, материали для опорядженяя музичних инструментив, які фарби для дерева є найекологічні ібезбечні для здоровя, біофарба
Більше статей за тегами


Поділіться цією інформацією в соцмережах, дякуємо за популяризацію порталу:
Також Ви можете:

Додати до закладок Підписатись Версія для друку

Коментарів немає, будьте першими та розпочніть дискусію


   



Інші статті
09.02.2010р.

Thermowood. Що це таке?

За багато тисячоліть, протягом яких людина використовує і обробляє деревину, було створено і впроваджено у виробництво не так вже й багато технологій, які означали стрибок на якісно новий рівень у цій сфері діяльності. Однією із таких технологій стало термічне модифікування деревини, завдяки якому, окрім технологічності, високої декоративності і екологічності, деревина стала ще й довговічною, а геометрія виробів з неї – постійною.

27.10.2009р.

Будуй для себе, та пам’ятай про внуків 1

Деревина – один із найкращих, перевірених віками, будівельних матеріалів. Щоб споруди з цього матеріалу служили протягом якомога довшого терміну, деревина, з якої вони споруджені, потребує захисту від біологічного, атмосферного впливу та від вогню. Нині на ринку є велика кількість засобів захисту, розроблено чимало технологій їх застосування. Ми розповімо про деякі, на наш погляд, найбільш високоефективні.

Більше статей за тегами
вагонка киев цена
При використанні матеріалів посилання на www.derevo.info (для інтернет ресурсів з гіперссилкою) обов'язкове.
kremen-decor.com.ua